سواد رسانه ای ( Media Literacy )

سواد رسانه ای ، کمک می کند تا بتوانیم از رسانه ها ، سالم و ایمن و درست استفاده کنیم.

سواد رسانه ای ( Media Literacy )

سواد رسانه ای ، کمک می کند تا بتوانیم از رسانه ها ، سالم و ایمن و درست استفاده کنیم.

سواد رسانه ای   (    Media Literacy       )

سواد رسانه چیست؟

سواد رسانه ای (Media Literacy) مجموعه‌ای از مهارت‌های قابل یادگیری است که به توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل و ایجاد انواع پیام‌های رسانه‌ای است

سواد رسانه ای مفهومی قدیمی است که اولین بار "مارشال مکلوهان " درسال 1965به کاربرد.او معتقد بود دردوره دهکده جهانی باید انسانها به سوادجدیدی به نام سواد رسانه ای دست یابند.سواد رسانه ای مجموعه ای ازچشم اندازهاست که مابه طور فعالانه برای قرارگرفتن در معرض رسانه از آنهابهره برداری می کنیم تا معنای پیامهایی را که با آنها مواجه می شویم ،تفسیر کنیم.


افراد، با سواد رسانه ای قادر به کشف پیام‌های پیچیده‌ی موجود در محتوای تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی، اینترنت و سایر رسانه‌های مستقل خواهند شد. آن‌ها هم‌چنین می‌توانند رسانه‌های خود را ایجاد کرده و در شکل‌گیری فرهنگ رسانه‌ای مشارکت فعالانه داشته باشند، این امر سبب می‌شود مردم از حالت مصرفی خارج شده، از رسانه‌ها به صورت هوشمندانه‌ای بهره‌مند شوند
امروز افراد با سواد باید بتوانند :

1- توانایی رمز گشایی ، درک ، ارزیابی و کار با اشکال مختلف رساته را داشته باشند.

2- بخوانند ، ارزیابی کنندو متن، تصویر و صدا بیافرینند ویا ترکیبی از این عناصر را داشته باشند.



نویسندگان
طبقه بندی موضوعی

سه شنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۹، ۰۱:۳۲ ب.ظ

۰

برجسته سازی

سه شنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۹، ۰۱:۳۲ ب.ظ

رسانه هرگز و هرگز بی طرف نیست و در حقیقت می خواهد چیزی را القا کند ، برجسته سازی یکی از شیوه های موثر القای است و  سبب می شود  یک موضوع برجسته وبه چشم بیاید.
مثلا در عکس اسب این صفحه چابکی اسب برجسته شده تا به خریدار القا  شود که اگر این اسب را بخرد سود خواهد برد ... در حالی که برای اسب می توان نزاد، توان و ده ها چیزی دیگر را هم برجسته کرد.

 

برجسته سازی یعنی استخراج یک پیام از ده ها پیام...
خبرنگاران در صحنه حوادث که ممکن است ده ها زاویه برای عکاسی باشد از زاویه ای خاص عکس می گیرند و بر اساس  همان زاویه خاص به مخاطب اطلاع رسانی می کنند. مثلا در قضییه پلاسکو یک خبرنکار از انبوه آتش و دود عکس گرفته بود و نوشته بود همه چیز در حال نابودی و دیگری از آتش نشان هاکه  داشتند با آرامش آتش را مهار می کردند و نوشته بود همه چیز تحت کنترل است. پیام اول پیام ترس و نا امیدی و پیام دوم پیام امیدواری است هر دو از یک مکان  ویک زمان مخابره شده بودند!
در رادیو و تلویزیون برجسته سازی  از طریق ترتیب خبر و زمان بخش( خلاصه اخبار همان برجسته سازی است)
در روزنامه برجسته سازی از طریق تیتر انجام می شود
 در شبکه های اجتماعی برجسته سازی  از طریق تکرار خبر  اتفاق می افند

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۹/۱۱
قادری

سواد رسانه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی