سواد رسانه ای ( Media Literacy )

سواد رسانه ای ، کمک می کند تا بتوانیم از رسانه ها ، سالم و ایمن و درست استفاده کنیم.

سواد رسانه ای ( Media Literacy )

سواد رسانه ای ، کمک می کند تا بتوانیم از رسانه ها ، سالم و ایمن و درست استفاده کنیم.

سواد رسانه ای   (    Media Literacy       )

سواد رسانه چیست؟

سواد رسانه ای (Media Literacy) مجموعه‌ای از مهارت‌های قابل یادگیری است که به توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل و ایجاد انواع پیام‌های رسانه‌ای است

سواد رسانه ای مفهومی قدیمی است که اولین بار "مارشال مکلوهان " درسال 1965به کاربرد.او معتقد بود دردوره دهکده جهانی باید انسانها به سوادجدیدی به نام سواد رسانه ای دست یابند.سواد رسانه ای مجموعه ای ازچشم اندازهاست که مابه طور فعالانه برای قرارگرفتن در معرض رسانه از آنهابهره برداری می کنیم تا معنای پیامهایی را که با آنها مواجه می شویم ،تفسیر کنیم.


افراد، با سواد رسانه ای قادر به کشف پیام‌های پیچیده‌ی موجود در محتوای تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی، اینترنت و سایر رسانه‌های مستقل خواهند شد. آن‌ها هم‌چنین می‌توانند رسانه‌های خود را ایجاد کرده و در شکل‌گیری فرهنگ رسانه‌ای مشارکت فعالانه داشته باشند، این امر سبب می‌شود مردم از حالت مصرفی خارج شده، از رسانه‌ها به صورت هوشمندانه‌ای بهره‌مند شوند
امروز افراد با سواد باید بتوانند :

1- توانایی رمز گشایی ، درک ، ارزیابی و کار با اشکال مختلف رساته را داشته باشند.

2- بخوانند ، ارزیابی کنندو متن، تصویر و صدا بیافرینند ویا ترکیبی از این عناصر را داشته باشند.



نویسندگان
طبقه بندی موضوعی

آخرین مطالب

۱۵ مطلب در بهمن ۱۴۰۰ ثبت شده است







کتاب نخوان ها  معمولا  یا به دنبال تایید خود هستند

یا دارند دیگران را فله ای تایید می کنند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ بهمن ۰۰ ، ۱۲:۰۰
قادری


 

 

 

 

 

 

این عکس در جنگ  عراق و امریکا گرفته شد دو سرباز امریکایی یکی ایستاده مسلح و دیگری دارد به اسیر  عراقی آب می دهد(عکس وسط)
اما دو خبر گزاری CNN  طوری عکس را برش داده که امریکا را بشر دوست(عکس سمت راست)


و الجزیره طوری عکس را برش زده ( عکس سمت چپ)که امریکا را خشن نشان بدهد

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ بهمن ۰۰ ، ۲۱:۳۹
قادری

 

به روشی هایی که مخاطب را تشویق به تغییر رفتار، نگرش، ارزش ، دیدگاه و... می کند اقناع می گویند

هدف رسانه ها و هدف متن رسانه ای( نوشتار، عکس، فیلم، صدا و....) اقناع  مخاطب است تا آن چه آن ها می گویند را بپذیرد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ بهمن ۰۰ ، ۲۱:۳۶
قادری
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ بهمن ۰۰ ، ۲۱:۳۶
قادری

         اغراق
یعنی؛ بزرگ‌نمایی است یعنی چیزی را بزرگ‌تر از آنچه هست نشان‌دادن برای قدرت تأثیر بخشیدن به‌ کلام
در فیلم تبلیغاتی بس آن چنان اغراق شده است که انگار با بودن آن نیازی به هیچ تولید کننده ی دیگر نیست؛ در ضمن تمام نیاز های خانواده را تامین می کند از مو تا پوست و دندان!wink


 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ بهمن ۰۰ ، ۲۱:۳۵
قادری

استفاده از زیبایی


افراد زیبا، برای جذب و جلب توجه افراد  الگوی خوبی هستند.

رسانه ها برای فریب مخاطب از این فن استفاده می کند و کالای خود را می فروشند

،رسانه های برای جلب مخاطب از گویندگان زیبا استفاده می کند. عموما گویندگان خبر در کشورهای غربی و شرقی برای تاثیر گذاری بر افکار عمومی از گویندگان زیبا و مخصوصا زن استفاده می کنند .




 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ بهمن ۰۰ ، ۲۱:۳۵
قادری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ بهمن ۰۰ ، ۲۱:۳۵
قادری

گواهی دادن یعنی؛گواهی دادن ستاره ها، نخبگان و مردم عادی: این فن پای فرد سومی را به میان می­­کشدتا گیرنده پیام آن چه را هدف نویسنده بوده است، راحت­تر بپذیرد.

( در نبلیغ شامپو  از کریس رونالدو فوتبال


یست استفاده کرده است تا گواهی باشد که این شامپو چقدر خوبه که رونالدو هم از اون استفاده می کنه!)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ بهمن ۰۰ ، ۲۱:۳۳
قادری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ بهمن ۰۰ ، ۲۱:۳۲
قادری

 توسل به ترس

بسیاری از افراد معتقدند که بهترین روش برای وادار کردن مردم به تغییر دادن نگرش ها و رفتارهای شان این است که آنها را از پیامدهای تغییر ندادن بترسانید.
جملات و تصاویری را که روی پاکت سیگار نوشته شده، بیاد بیاورید:
"سیگار کشیدن شما را می کشد".
یا تبلیغات تلویزیون : اگر تا فردا در فلان قرعه کشی شرکت نکنید کلی ضرر می کنید.
فقط تا دو روز فرصت دارید در قرعه کشی شرکت کنید!
اگر شماره ی یک را به این شماره ارسال نکنید؛ جایزه  بزرگ خود روی بی ام وی به شما تعلق نمی گیرد!


 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ بهمن ۰۰ ، ۲۱:۳۱
قادری

از فنون بسیار تاثیر گذار بر مخاطب تملق است که مخاطب را کن فیکون می کند


این فن مهم ترین وتاثیر گذارترین فن اقناع و تلکه کردن در ایران است

 


از منظر جامعه شناسی و رفتار شناسی،چاپلوسی به معنای بیان ویژگی ها،خصوصیات و صفاتی از طرف مقابل بصورت غلو آمیز و اغراق گونه است که در آن فردی که چنین خصیصه هایی را در وصف طرف مقابل بر زبان می راند با هدف کسب سود و منفعت به تمجید می پردازد.
 

چاپلوسی را می توان نوعی از تظاهر و فریب نیز قلمداد کرد،زیرا افراد متملق با بزرگنمایی و انتصاب القاب و توانایی هایی به شخص متملق شونده،در صدد فریب او بر می آیند تا به تمسک به چنین شیوه غیر اخلاقی به خواستها و مطالبات خویش دست یابد.

با توجه به اینکه ارتقاء و رشد متملقان بر پله ها و نردبان فریب استوار است،تشدید این رفتار می تواندشایسته سالاری را در جامعه کمرنگ سازد.


دست بوسی، حمایت بی دلیل در  گفت گوهای حقیقی و مجازی ، نسبت دادن یا برجسته کردن برخی صفات در اشخاص تمونه های بارز تملق است. چاپلوسی از  طریق سخنرانی، ساخت فیلم، تملق از شخص در جمع، ساخت پوستر، شعار  و...  ممکن می شود.

رسانه ها نقش مهمی در ترویج تملق دارند.
 


 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ بهمن ۰۰ ، ۲۱:۳۱
قادری

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ بهمن ۰۰ ، ۲۱:۳۰
قادری

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ بهمن ۰۰ ، ۲۱:۲۹
قادری






 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ بهمن ۰۰ ، ۲۱:۲۸
قادری