فریب رسانه ای برای القای
فریب رسانه ای برای ایجاد حس گناه در مخاطبان
هدف از این استراتژی این است که مخاطبان به خاطر مشکلات محلی و جهانی که باعث وبانی آن دولت ها هستند خود را سرزنش کنند. و سعی کنند در حل آن مشکل (ظاهراً) مشارکت کنند.
مثلا در ایران کسی سال ها در یک خانه ای زندگی می کند که آب و برق و گاز مشخصی مصرف می کند،دولت سعی می کند برای کسب درامد بیشتر قیمت کالا راگران کند به این خاطر می اید و می گوید از امروزکسی که زیاد تر مصرف کند باید قیمت بیشتری هم بپردازد، از این جا به بعد افراد باید پول بیشتری بپردازند بدون این که تغییری نسبت به گذشته داشته باشند و دایما به خود بگویند که دلیل پرداخت بیشتر این است که من صرفه جویی نکردم درحالی که حتی باصرفه جویی بیستر نسبت به سال قبل باز هم باید بیشتر بپردازد
در سال ۲۰۱۴ تصویری از یک پسربچه که بین قبر پدر و مادرش خوابیده بود در رسانه های اجتماعی رد و بدل شد که گفته می شد در یک منطقه جنگی گرفته شده است. در واقع این تصویر بخشی از یک پروژه عکاسی برای نشان دادن علاقه به بستگان بود و مردم با احساس گناه نسبت به آن کودک اعلام کمک کردند.
# فریب_رسانه ای