فنون اقناع تملق
از فنون بسیار تاثیر گذار بر مخاطب تملق است که مخاطب را کن فیکون می کند
این فن مهم ترین وتاثیر گذارترین فن اقناع و تلکه کردن در ایران است
از منظر جامعه شناسی و رفتار شناسی،چاپلوسی به معنای بیان ویژگی ها،خصوصیات و صفاتی از طرف مقابل بصورت غلو آمیز و اغراق گونه است که در آن فردی که چنین خصیصه هایی را در وصف طرف مقابل بر زبان می راند با هدف کسب سود و منفعت به تمجید می پردازد.
چاپلوسی را می توان نوعی از تظاهر و فریب نیز قلمداد کرد،زیرا افراد متملق با بزرگنمایی و انتصاب القاب و توانایی هایی به شخص متملق شونده،در صدد فریب او بر می آیند تا به تمسک به چنین شیوه غیر اخلاقی به خواستها و مطالبات خویش دست یابد.
با توجه به اینکه ارتقاء و رشد متملقان بر پله ها و نردبان فریب استوار است،تشدید این رفتار می تواندشایسته سالاری را در جامعه کمرنگ سازد.
دست بوسی، حمایت بی دلیل در گفت گوهای حقیقی و مجازی ، نسبت دادن یا برجسته کردن برخی صفات در اشخاص تمونه های بارز تملق است. چاپلوسی از طریق سخنرانی، ساخت فیلم، تملق از شخص در جمع، ساخت پوستر، شعار و... ممکن می شود.
رسانه ها نقش مهمی در ترویج تملق دارند.