سواد رسانه ای ( Media Literacy )

سواد رسانه ای ، کمک می کند تا بتوانیم از رسانه ها ، سالم و ایمن و درست استفاده کنیم.

سواد رسانه ای ( Media Literacy )

سواد رسانه ای ، کمک می کند تا بتوانیم از رسانه ها ، سالم و ایمن و درست استفاده کنیم.

سواد رسانه ای   (    Media Literacy       )

سواد رسانه چیست؟

سواد رسانه ای (Media Literacy) مجموعه‌ای از مهارت‌های قابل یادگیری است که به توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل و ایجاد انواع پیام‌های رسانه‌ای است

سواد رسانه ای مفهومی قدیمی است که اولین بار "مارشال مکلوهان " درسال 1965به کاربرد.او معتقد بود دردوره دهکده جهانی باید انسانها به سوادجدیدی به نام سواد رسانه ای دست یابند.سواد رسانه ای مجموعه ای ازچشم اندازهاست که مابه طور فعالانه برای قرارگرفتن در معرض رسانه از آنهابهره برداری می کنیم تا معنای پیامهایی را که با آنها مواجه می شویم ،تفسیر کنیم.


افراد، با سواد رسانه ای قادر به کشف پیام‌های پیچیده‌ی موجود در محتوای تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی، اینترنت و سایر رسانه‌های مستقل خواهند شد. آن‌ها هم‌چنین می‌توانند رسانه‌های خود را ایجاد کرده و در شکل‌گیری فرهنگ رسانه‌ای مشارکت فعالانه داشته باشند، این امر سبب می‌شود مردم از حالت مصرفی خارج شده، از رسانه‌ها به صورت هوشمندانه‌ای بهره‌مند شوند
امروز افراد با سواد باید بتوانند :

1- توانایی رمز گشایی ، درک ، ارزیابی و کار با اشکال مختلف رساته را داشته باشند.

2- بخوانند ، ارزیابی کنندو متن، تصویر و صدا بیافرینند ویا ترکیبی از این عناصر را داشته باشند.



نویسندگان
طبقه بندی موضوعی

آخرین مطالب

۳ مطلب در اسفند ۱۴۰۰ ثبت شده است

#افریب_رسانه ایفریب رسانه ای برای ایجاد حس گناه در مخاطبان

هدف از این استراتژی این است که مخاطبان به خاطر مشکلات محلی و جهانی که باعث وبانی آن دولت ها هستند  خود را سرزنش کنند. و سعی  کنند در حل آن مشکل (ظاهراً) مشارکت کنند.

مثلا در ایران کسی  سال ها در یک خانه ای زندگی می کند که آب و برق و گاز مشخصی مصرف می کند،دولت سعی می کند برای کسب درامد بیشتر قیمت کالا راگران کند به این خاطر می اید و می گوید از امروزکسی که زیاد تر مصرف کند باید قیمت بیشتری هم بپردازد، از این جا به بعد  افراد  باید پول بیشتری  بپردازند بدون این که تغییری نسبت به گذشته داشته باشند و دایما به خود بگویند  که دلیل پرداخت بیشتر این است که من صرفه جویی نکردم درحالی که حتی باصرفه جویی بیستر نسبت به سال قبل باز هم باید بیشتر بپردازد

در سال ۲۰۱۴ تصویری از یک پسربچه که بین قبر پدر و مادرش خوابیده بود در رسانه های اجتماعی رد و بدل شد که گفته می شد در یک منطقه جنگی گرفته شده است. در واقع این تصویر بخشی از یک پروژه عکاسی برای نشان دادن علاقه به بستگان بود و مردم با احساس گناه نسبت به آن کودک اعلام کمک کردند.

# فریب_رسانه ای

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ اسفند ۰۰ ، ۲۰:۲۱
قادری

#فریب- رسانه ای#فریب_رسانه ای در شبکه های اجتماعی

 

 


فریب :: سواد رسانه ای

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ اسفند ۰۰ ، ۰۰:۴۷
قادری

1-دستوری: در این نوع پیام ها، برای انجام فعال توصیه می شود و به گیرنده پیام می گوید چه کاری را انجام دهد یا ندهد.

2- آگاهی دهنده: این نوع پیام ها اطلاعات، باورها و سایر اطلاعات را در خود دارند.

 

3- ترغیب کننده: هدف آن تحت تاثیر قرار دادن، متقاعد کردن و یا تشویق مخاطب به پذیرش یا عمل به چیزی است.

 

4-ارتباطی: هدف اصلی در یک پیام ارتباطی، ایجاد و حفظ رابطه میان طرفین ارتباط است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ اسفند ۰۰ ، ۰۱:۰۸
قادری