سواد رسانه ای ( Media Literacy )

سواد رسانه ای ، کمک می کند تا بتوانیم از رسانه ها ، سالم و ایمن و درست استفاده کنیم.

سواد رسانه ای ( Media Literacy )

سواد رسانه ای ، کمک می کند تا بتوانیم از رسانه ها ، سالم و ایمن و درست استفاده کنیم.

سواد رسانه ای   (    Media Literacy       )

سواد رسانه چیست؟

سواد رسانه ای (Media Literacy) مجموعه‌ای از مهارت‌های قابل یادگیری است که به توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل و ایجاد انواع پیام‌های رسانه‌ای است

سواد رسانه ای مفهومی قدیمی است که اولین بار "مارشال مکلوهان " درسال 1965به کاربرد.او معتقد بود دردوره دهکده جهانی باید انسانها به سوادجدیدی به نام سواد رسانه ای دست یابند.سواد رسانه ای مجموعه ای ازچشم اندازهاست که مابه طور فعالانه برای قرارگرفتن در معرض رسانه از آنهابهره برداری می کنیم تا معنای پیامهایی را که با آنها مواجه می شویم ،تفسیر کنیم.


افراد، با سواد رسانه ای قادر به کشف پیام‌های پیچیده‌ی موجود در محتوای تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی، اینترنت و سایر رسانه‌های مستقل خواهند شد. آن‌ها هم‌چنین می‌توانند رسانه‌های خود را ایجاد کرده و در شکل‌گیری فرهنگ رسانه‌ای مشارکت فعالانه داشته باشند، این امر سبب می‌شود مردم از حالت مصرفی خارج شده، از رسانه‌ها به صورت هوشمندانه‌ای بهره‌مند شوند
امروز افراد با سواد باید بتوانند :

1- توانایی رمز گشایی ، درک ، ارزیابی و کار با اشکال مختلف رساته را داشته باشند.

2- بخوانند ، ارزیابی کنندو متن، تصویر و صدا بیافرینند ویا ترکیبی از این عناصر را داشته باشند.



نویسندگان
طبقه بندی موضوعی

آخرین مطالب

۵۴ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

 

مزایا

سرعت‌بالای انتقال اطلاعات

کاهش محدودیت در انتقال اطلاعات

هزینه‌ی پایین در استفاده از رسانه‌ها

عدم محدودیت مکانی و زمانی

امکان استفاده مجدد از اموزش های ضبط شده

 

 

 

چالش‌ها

القای فرهنگ غربی

کمرنگ شدن نقش نظارتی خانواده‌ها

به خطر افتادن حریم شخصی

اعتیاد به اینترنت

تعارض ارزش‌ها و باورهای اجتماعی

عدم اطمینان به صحت اطلاعات

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۹ ، ۲۱:۲۱
قادری

فکر می  کنید اگر انیشتین ، مقداری فیزیک، مقداری شیمی، کمی تاریخی، مقداری فلسفه، تعدادی شعر، کمی علوم اجتماعی، کمی متون  روانشناسی و.... می خواند.آیا می توانست فیزیک دان بزرگ باشد؟!

فضای مجازی چنین است....از هر چیزی ، مقداری...البته بی ربط و با ربط...بی ربط ترینش اخبار است؛ از این کانال به آن کانال، فوری و غیر فوری...خوب با این وضع افراد چه چیزی کسب می کنید. اسنان چند بعدی چه کاری ازش ساخته است.

در فضای مجازی هم تخصصی عمل کنبد، رشته کاری یا علمی خود را پیگیری کنید.معمار هستید، گروه ها و کانال های معماری، کشاورزید، کانال های کشاورزی..معلم هستید، تاجر هستید، خانه دار........حداقل رشته کاری خودتان را  عموما دنبال کنید.80 درصد وقت را تخصصی پیگیری کنید.

بتهون.حافظ،پیکاسو،افلاطون،و.... تک بعدی هستند. در مطالعه عمیق باشید...عریض نه !

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۹ ، ۲۳:۰۷
قادری

 

    عواطف و احساسات چیزی است که در ارتباط انسانی و رودررو منتقل‌شده و درک می‌شود که در هیچ ارتباط رسانه‌ای وجود ندارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۹ ، ۲۲:۳۵
قادری

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۹ ، ۱۲:۰۷
قادری

آموزش سواد رسانه ای غالباً از یک الگوی آموزشی مبتنی بر پرس و جو استفاده می‌کند که افراد را ترغیب می‌کند
در مورد آنچه تماشا می‌کنند، می‌شنوند و می‌خوانند سؤال کنند.

تفکر در آموزش سواد رسانه ای ابزاری است برای کمک به افراد در تجزیه و تحلیل انتقادی پیام‌ها،

تحلیل‌های انتقادی می‌تواند شامل شناسایی نویسنده، هدف و نقطه نظر، بررسی تکنیک‌های ساختمانی و ژانرها، بررسی الگوهای نمایندگی رسانه‌ها و کشف تبلیغات، سانسور و...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۹ ، ۲۲:۰۵
قادری

استراجن؛نویسنده دهه پنجاه وشصت میلادی امریکا:

 %90درصد همه آنچه منتشر می شود چرند است.

حرف او به عنوان قانون استراجن در تاریخ ضبط شده است

 

THEODORE STURGEN

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۹ ، ۲۱:۵۳
قادری

اخبار همواره یکنواخت است و چیز جدیدی را عرضه نمی کند
 برد فلان تیم  ، آب و هوای فردا، یک حادثه در فلان جا ، سخنرانی فلان کس،  سیل و زلزله و انفجار در فلان جا،  رئیس بانک مرکزی چی گفت؛فلانی  در کنفرانس شرکت کرد،بورس بالا و پایین شد ،گرانی فلان کالا، یا فروش فلان جنس

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۹ ، ۲۳:۵۷
قادری

  تا می توانید خود را از تشعشع اخبار دور کنید؛
 

 خبر اگر مهمی باشد نیاز به پیگری شما نیست؛ خبر خود را به شما می رساند؛

اخبار تقریبا نقشی در زندگی ما ندارند،اگرشک دارد 5 خبر مهم این ماه را که شما پیگیرش بودید و تاثیری بر زندگی شما داشت، نام ببرید.!!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۹ ، ۲۰:۳۲
قادری

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۹ ، ۱۲:۴۳
قادری


رسانه های نوشتاری (مانند کتاب و روزنامه ها) بر مخاطب دیرتر اثر می گذارند
اما از نظر افزایش تمرکز ودقت ودرک وفهم مطالب وپیامها رسانه های نوشتاری موفق ترند

 

 

 

 

 



انتقال پیام از طریق بازی های رایانه ای وشبکه های اجتماعی واینترنت سریعتر صورت گرفته و سریعتری است اما اثر گذاری شان به لحاظ میزان ماندگاری، افزایش تمرکز و درک و فهم پیام ها  کمتر از رسانه های نوشتاری است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آذر ۹۹ ، ۲۲:۲۵
قادری

در سال ۱۹۶۴ شرود شوارتز برنامه ای به نام جزیرهٔ گلیگان ساخت  این برنامهٔ طنز، هفت شخصیت حضور داشتند که در طول سفری قایق تفریحی با توفان روبرو می شوند و قایق آنها در جزیرهای در اقیانور آرام به گل می نشیند. پس از پخش ۱۶ قسمت از این برنامه،  گارد ساحلی با شوارتز تماس گرفت و به وی گفت که چندین تلگراف از مردم دریافت کرده که در آنها از ارتش خواسته شده تا برای نجات این هفت نفر یک کشتی نجات اعزام کنند. وی از این مسئله بهت زده شده و آن را وخیم ترین سوء برداشت از واقعیت تا آن زمان نامید.
این اختصاصی به نیم قرن پیش ندارد. هنوز هم ما مرز میان واقعیت و بازنمایی ها را گم می کنیم و بازنمایی واقعیت می پنداریم ۔
نقل شده که در هنگام پخش مجموعهٔ تلویزیونی افسانهٔ جومونگ پیرزنی برای شفای پدر جومونگ نذر کرده است!


پاتر این موضوع را به عنوان هدف سواد رسانه مطرح می کند.

سواد رسانه می خواهد مرز میان دنیای واقعی 9 دنیای ساخته شده مشخص کند.

سواد رسانه، محمد محمدی،ص126

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آذر ۹۹ ، ۲۰:۲۸
قادری



1- اگر در دنیای واقعی با کسی روابط رسمی دارید در تلگرام هم با او رسمی باشید. اگر در دنیای واقعی او را "خانم" یا "آقای" خطاب می کنید ، نمی شود بدون هیچ زمینه یا اتفاق خاصی، در تلگرام او را عزیزم، جون، فدات و غیره خطاب کنید.

2- فرض را بر آن بگذارید که افراد به طور عادی همیشه آنلاین هستند اما لزوما علاقه به دریافت پیام ندارند. آدم ها معمولا سیم تلفن را از برق نمی کشند. پس توجه داشته باشید که چه ساعتی از شبانه روز دارید برای کسی پیام می فرستید.

3- گاهی اوقات نوشتن بهتر از بکار بردن نشانه ها (استیکرها) است. مثلا این پیام که "الان من خیلی خوشحالم" در مقایسه با نشانه " 😊 " ، اثرگذارتر است. اینطور نیست؟

4- گاهی اوقات در گروهها، دو نفر در مورد موضوعی صحبت می کنند که صرفاً موضوعی بین خود آنهاست. دلیلی ندارد که سایر اعضای گروه هم شاهد این  گفتگو باشند.

5- همین که از خبر یا مطلبی خوشتان آمد فوراً آنرا برای دیگران ارسال نکنید. قبل از ارسال از خودتان سوال کنید آیا این خبر حقیقت دارد؟ بدانید هر پیام مانند یک قطره باران است و با ارسال هر کاربر، در نهایت می تواند سیل شود.

6- مبنای ما آن نباشد که روابط واقعی مان با افراد را به روابط مجازی و تلگرامی سوق و کاهش دهیم. این کار در بلند مدت روابط اجتماعی را نابود می کند. مبنای مان این باشد که روابط مجازی را به روابط واقعی تبدیل کنیم.

7- باور کنید اعتیاد به شبکه های اجتماعی مشکلی واقعی است. اگر تاکنون عضو خانواده تان به شما درباره اعتیادتان چیزی نگفته ؛ یا خودش هم مثل شما معتاد شده یا با خودش می گوید صبر کنم شاید التهاب و گرمای کار با گوشی هوشمند از سرش بپرد.

8- در ایران ، شبکه های اجتماعی موبایلی عمدتاً برای به اشتراک گذاشتن پیام های عمومی و غیرشخصی نظیر جملات حکیمانه ، اخطارها ، پیشنهادها ، جوک ها ، طنزهای سیاسی و اموری درباره سبک زندگی بکار می روند. پس پیام شخصی مهمی برای شما نرسیده است. لزومی ندارد که هر چند دقیقه به صفحه نمایش گوشی نگاه کنید.

9- لطفا گوشی تان را با خودتان به رختخواب و حمام نبرید. بگذارید حمام و رختخواب تنها جاهایی باشند که هنوز به اشغال گوشی هایمان در نیامده اند.

10- در ارتباطات، صدا در مقایسه با کلمه به واقعیت نزدیک تر است. برای احوالپرسی با دیگران، حتی الامکان صدایتان را ضبط کنید و برای دیگران بفرستید. این کار از ارسال پیام نوشتاری بهتر است. البته اگر به او زنگ بزنید خیلی بهتر است.

11- درست است که مغز ما گنجایش بسیاری دارد. ولی گاهی اوقات بد نیست از خودمان سوال کنیم "این حجم از اطلاعات و اخبار دریافتی به چه کار من خواهد آمد؟" شما در روز چند کیلومتر انگشت اشاره یا شصتتان را روی صفحه نمایش گوشیتان سُر میدهید؟ آیا واقعا شما در روز به چند کیلومتر اطلاعات نیاز دارید؟! گاهی از خودتان سوال کنید: مگر من فعال یا مفسر سیاسی هستم که اینقدر پیام های سیاسی می خوانم؟ مگر من شاعر؛ متخصص دکوراسیون ؛ فوتبالیست طراح مد و ... هستم که اینقدر در این خصوص مطلب می خوانم؟ پس گاهی اوقات لازم است که انگشتتان را خیلی تند روی صفحه گوشی سُر بدهید. خیلی تند، بدون اینکه مطالب را بخوانید (از آن رد شوید!).

12- برایتان خودِ پیام مهم است یا فرستنده پیام؟ دوست من پیام را نخوانده ؛ علامت لایک ارسال نکنید. وقتی پیام را می خوانید و با آن مخالف هستید مخالفت خود را ابراز کنید.

13- زمانی کسی را به گروهی Add (اضافه) کنید که قبلا نظر مثبت او را درباره پیوستن به آن گروه دریافت کرده باشید.

14- وقتی یک عضوی گروه را ترک می کند از دست او ناراحت نشوید. هر کس صاحب اختیار خودش است.

15- همه آدم ها به حضور فعال در شبکه های مجازی علاقه ندارند. بعضی ها فقط دوست دارند پیام ها را بخوانند. از دست آنها ناراحت نشوید.

16- اگر دو یا سه نفر از اعضای گروه با شما دوست صمیمی هستند یا جزو فامیل هستند تصور نکنید که گذاشتن عکس های یادگاری مربوط به ده یا بیست سال پیش حتما آنها را ذوق زده و خوشحال می کند. ممکن است این کار باعث کدورت شود. بعد از جلب رضایت، عکس ها را در گروه به اشتراک بگذارید.

17- شبکه های اجتماعی موبایلی خیلی جذاب هستند. ولی باور کنید هنوز رسانه ای جای کتاب را نمی گیرد. این روزها ذهن ما پر شده از جمله های فیلسوفانه و عمیقی که ما درباره شان هیچ اطلاعات جانبی نداریم. درباره همه چیز می توانیم تک جمله های قشنگی بگوییم. البته اگر خوب حفظ کرده باشیم! چون کتاب کم می خوانیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۹۹ ، ۰۹:۵۹
قادری

دردنیای اطلاعات: همه ما تا کنون از خود سوالاتی از قبیل “چگونه می توانم یک رمز عبور را هک کنم” پرسیده ایم. در بسیاری موارد شخص با نیت بد به سراغ هک کردن کلمه عبور می رود تا بخواهد از سر کنجکاوی کلمه عبوری را بدست آورده و به سیستمی نفوذ کند. خب، آنها خوره اسکریپت هستند، بنابراین شنیدن نام جماعت هایی همچون- هکرها ، کرکرها و یا کلاه سیاه ها انسان را به هراس می اندازد.

شکستن کلمه عبور امروزه در نزد برخی افراد درست همانند شکار که برای برخی یک تفریح سرگرم کننده است به شمار رفته و برخی هم آن را به عنوان یک ورزش فکری می شناسند! بنابراین ، در این اقیانوس بی رحم آیا دوست دارید در ساحل امن قرار گرفته و در کلمات عبور مهم خود بازنگری کنید؟

امنیت رمز عبور خود را چک کنید تا ببیند رمز شما آن قدر قوی هست که کسی نتواند به شما صدمه بزند.

 

https://calc.worldi.ir/password-strength-checker/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آذر ۹۹ ، ۲۰:۴۲
قادری